COMPARTEIX

Com cada dissabte, el TRESC col·labora amb el programa 'Tot és Comèdia' de SER Catalunya amb Màxim Castillo. En aquesta ocasió, Pepe Zapata, director del TRESC, recomana l’exposició ‘Feresa de silenci. Les artistes a la revista Feminal (1907-1917)’.

S’apropa el Dia Internacional de la Dona i ens sembla necessari recomanar 'Feresa de silenci. Les artistes a la revista Feminal (1907-1917)', que es troba al Museu d'Art de Girona fins al diumenge 26 de febrer. L'exposició dona a conèixer les obres de les dones artistes que van aparèixer a la revista Feminal, la primera revista escrita i dirigida per dones a Catalunya. De caràcter feminista i amb influències directes de les publicacions sufragistes de les grans ciutats europees, Feminal va servir com a espai de llibertat i difusió per més de 70 artistes catalanes i europees. En format d'article o reportatge monogràfic es reconeixien les obres d'aquestes dones artistes, la majoria pintores, però també escultores, cartellistes, il·lustradores o fotògrafes. Destaquen els noms de Lluïsa Vidal, Pepita Teixidor, Mela Muter o Pilar Muntaner, però moltes d'elles no van rebre cap reconeixement en el seu moment i gairebé totes han restat en silenci durant anys.

L'exposició convida a reflexionar sobre les raons que fan que una generació sencera de dones artistes no tingui lloc en la història de l'art. En aquest sentit, reivindica també la necessitat de fer-les presents i que entrin en el diàleg actual. La mostra s'articula en tres àmbits expositius que divideix la vintena d'artistes seleccionades segons el grau de nivell de reconeixement rebut.

Primerament trobem 'Els silencis trencats', on s’exposen els casos de Lluïsa Vidal, Lola Anglada, Pepita Teixidor i Laura Alberiz. Totes elles van poder esdevenir professionals gràcies al suport de les seves famílies o simplement perquè no es van casar i tenir fills i van fugir dels seus "deures familiars". Fets que van servir perquè experimentessin, guanyessin confiança i s'introduïssin en els ambients avantguardistes de l'art i alimentessin el seu talent. Aquest recull d'artistes va aconseguir un cert reconeixement i s'han considerat força obres seves, fet que ha facilitat la seva mostra i difusió.

En segon lloc, 'Murmuris en silenci' ens mostra els efectes de la subordinació de la dona durant els segles i el seu resultat: la invisibilitat per la història d'aquelles dones artistes. Les obres de Maria Lluisa Guell, Juliette Wytsman o Clémentine-Hélène Dufau van ser un exemple de com cap de les artistes va rebre un tracte similar al dels seus col·legues homes ni van tenir les mateixes oportunitats que ells. I no només això, sinó que es van enfrontar a la pressió que rebien per la crítica, una crítica abusiva i totalment misògina que s'encarregava de jutjar les seves obres sempre amb relació al seu cos i al seu gènere.

I per últim, 'Un silenci íntim' amb les obres de Francisca Rius Sanuy, Aurora Folquer i Pilar Montaner ens mostra la importància de preservar la memòria de l'artista i conservar les obres. Malgrat les dificultats, va haver-hi famílies que van guardar i cuidar les obres, fent una feina silenciosa, però alhora, imprescindible. S'observen pintures que van quedar relegades a la intimitat i que van esperar el seu moment per ser descobertes i per a què se les fes valdre.

 

 

El Museu d'Art de Girona amb l'exposició 'Feresa de silenci. Les artistes a la revista Feminal (1907-1917)' esdevé ara un espai de lluita contra l'oblit i un espai de difusió artístic d'aquelles dones que van ser silenciades i que van lluitar pel seu lloc en el món de l'art, com ho va ser fa un segle la revista Feminal. No et quedis sense visitar aquesta mostra essencial de la nostra història de l'art. I... si us quedeu per Girona, aprofiteu per passejar per la ciutat, perdre-us pels seus meravellosos carrers i, sobretot, per anar a dinar al Celler de Can Roca! Demaneu un menú casolà com cal, i si no... tenen calamars a la romana! 

 

Referències:

Museu d’Art de Girona

El Celler de Can Roca


per  TRESC

ÚLTIMS ARTICLES