COMPARTEIX

 

Girona es posa a punt per a, un any més, donar el tret de sortida a la temporada escènica 22/23

 

El festival Temporada Alta torna a les sales decidit a revolucionar els escenaris del territori, apropant als espectadors el millor de dins i fora de casa. 107 espectacles, 22 estrenes absolutes, onze territoris, nous espais i un cartell potentíssim que barreja el millor de l'escena nacional i internacional, on hi conviuen els noms d'artistes distingits i d’emergents, són el clar exemple que el consolidat festival torna més fort que mai.

 

 

La 31a edició aixeca el teló, de nou, amb Julio Manrique a la direcció, inaugurant amb «L'adversari» (Teatre Municipal de Girona, 7 i 8 d'octubre), una adaptació del llibre homònim d'Emmanuel Carrère, amb Pere Arquillué i Carles Martínez. Una relació entre un escriptor i un assassí, una vida construïda sobre una mentida i l'abast inexorable del mal, fan d'aquesta estrena un dels atractius de la temporada.

La inclassificable Angélica Liddell, una veu recurrent al festival, torna a l'escenari amb «Caridad» (El Canal, 8 i 9 d'octubre) on la compassió, la pietat i la pena de mort es troben per sacsejar al públic amb un teatre sense concessions, marca de l'autora. Liddell fa de la transgressió i la incomoditat un manifest artístic identitari que persegueix reaccions igual d'extremes que les seves propostes.

Després de l'èxit d'«Oncle Vània», la temporada passada al Lliure, el lituà Oskaras Koršunovas presenta la seva particular mirada a la tragèdia d'Otel·lo amb «Otelas» (Teatre Municipal de Girona, 25 de novembre). Una obra eminentment política, carnal, sensual i violenta sobre la traïció, el destí, la por i l'exclusió, que acaba per configurar els tres grans títols teatrals que ens planteja Salvador Sunyer, director del festival, entre altres interessants propostes com les de «Il Terzo Reich» (Romeo Castellucci) o «Una imagen interior» (El Conde de Torrefiel).

 

  «Otelas»

 

La coreògrafa i creadora Marina Otero presenta un dels espectacles de dansa més estimulants i suggerents de la programació amb «Fuck me» (El Canal, 11 de desembre). L'argentina porta a Girona aquesta premiada peça sobre la mirada narcisista amb cinc cossos masculins sota les seves ordres per indagar en el pas del temps i les marques que deixa sota la pell. Entre la ficció i el documental, entre la dansa i la performance, entre l'accident i la representació, Otero no deixa indiferent.

Per primera vegada les ballarines i coreògrafes Sol Picó, Charlotta Öfverholm i Natsuki uneixen forces, diversitat d'estils i moviment per confluir en un espai de llibertat creativa absoluta sota el títol «Titanas» (Teatre Municipal de Girona, 14 d'octubre). En aquesta peça tot és possible i les normes, la pressió i els arquetips en què encaixar desapareixen.

 

La francesa Marie Molliens firma l'espectacle de circ més emotiu i al·legòric de la programació amb «La Dévorée» (La Copa, del 8 a l'11 de desembre). A través d'un relat mitològic, l'espectacle explora un univers carnal, sofisticat i plàstic que aconsegueix sorprendre i explotar tota l'espectacularitat del circ en un homenatge a la dona circense, la seva feminitat, vulnerabilitat i les seves passions.

 

Dins les propostes familiars destaca, de nou, «La motxilla de l'Ada» (Teatre de Salt, 6 de novembre), espectacle Guanyador del Premi de la Crítica 2021 al millor espectacle per a públic familiar. Una nova oportunitat per apropar als més petits un teatre transformador que reflexiona sobre les etiquetes que controlen la societat, en un viatge emocionant i profundament tendre.

 

 

El Temporada Alta recupera amb plenitud un programa emocionant, ple de grans propostes, captivadores i suggerents, creixent de noves maneres de mirar l'escena, replantejar-la i expandir-la. Una experiència on l'espectador, motor d'aquesta sinergia, es podrà retrobar, per fi i plenament, amb les arts escèniques.

 


per  Aida Carrasco