fb



La 'maldat' de la crítica

15 de Març 2017 Autor: Tr3sc
La 'maldat' de la crítica

La crítica, sovint, és vista com l'enemic a abatre, el que pot menystenir l'esforç d'un equip ampli d'artistes durant un temps llarg de treball. En realitat, els crítics procuren donar opinió honesta ( sempre entenent que tothom té uns gustos i uns referents diferents que poden fer entendre la representació teatral amb diferents òptiques) i contextualitzar un espectacle que està en cartellera. Els Premis de la Crítica venen a demostrar la satisfacció del gremi per a un bon grapat d'espectacles. Perquè un crític, animal de platea nocturn, se sent recompensat quan troba raons per seguir indagant pel llarg i ample de la cartellera. Els professionals de la crítica tant es mouen pels escenaris de gran format i un públic molt ampli, com per les sales més estretes i que furguen en el risc dels nous llenguatges. La seva labor d'explorador pretén ajudar els nous creadors amb inquietud i talent i, sí puntualment també, a qüestionar si alguns artistes consagrats s'acomoden en el seu lloc de confort i esmorteeixen el cop vital del personatge o de la trama.

 

Aquest 27 de març la crítica torna a ensenyar el seu rostre més amable. Coincidint amb el Dia Mundial del Teatre (Recomana s'integra a l'organització d'aquestes activitats amb l'Adetca i AADPC), s'entregaran els Premis de la Crítica a l'Antiga Fàbrica Damm. Des de fa tres anys, que la plataforma de crítics Recomana va recuperar uns premis que han tingut llargs períodes d'absència, es donaran a conèixer els premiats dels tres nominats de cada categoria. A més del teatre, es vol donar visibilitat a altres disciplines com són la dansa, el teatre familiar i els arts de carrer. És una festa que congrega  tot el sector i que permet una aproximació inusual entre els artistes i el públic.

 

Varietat i nominacions molt repartides en totes les disciplines.  Els espectacles que els diferents jurats han valorat es limiten als estrenats durant el 2016. Hi ha peces de teatre per a un públic ampli com El professor Bernhardi (nominat a espectacle, actor principal, actor de repartiment, dramatúrgia i escenografia); A teatro con Eduardo (nominat a direcció, actor principal, escenografia, il·luminació i vestuari) o Scaramouche al Victòria (nominat a musical, vestuari i espai sonor). Però també destaquen les produccions de format mitjà: Dansa d'agost (nominat a espectacle, direcció  i il·luminació) a la Biblioteca de Catalunya; Davant la jubilació (nominat a espectacle, actriu principal i espai sonor) al Lliure de Gràcia; La treva, a la Villarroel (nonimat a direcció i actor i actriu de repartiment;  Infàmia, a la Villarroel (actriu, actriu de repartiment i autoria). Pel que fa a dansa, notable reconeixement al darrer treball de Cesc Gelabert, Escrit en l'aire, (nominat a coreografia i solo). I molt de risc amb Afasians /The last conference, amb nominacions a espectacle de dansa i ballarí. L'altre títol que té doblet en nominacions de dansa és el de Mongrel, de Marina Mascarell, nominada com a espectacle internacional i coreografia.

 

Per últim, hi ha curiosos tranvassaments que evidencien les confluències dels muntatges. Per exemple Molar, de Quim Bigas està nominat en les categories de Premi de la Crítica d'arts del carrer i també com a solo en l'apartat de dansa. Una duplicitat de Roser Tututsaus a Menar (nominada a ballarina per jurat de dansa i com a espectacle d'arts de carrer). O els actors d'El despertar de la primavera se'ls reconeix en les nominacions de Revelació del Premi de la Crítica del jurat de teatre i en la de categoria de teatre per a joves del jurat familiar.

 

Recomana convoca a més dos debats crítics per poder donar veu als nominats d'algunes categories. Així, aquest dilluns  20 de març (20h) s'ha convidat als autors finalistes: Pere Riera (Infàmia) i Jan Vilanova (hISTÒRIA) amb la complicitat de la Fundació Romea, amb un debat moderat per Ramon Oliver (La Vanguardia - Què fem?). Divendres, 24 de març, es convoquen els finalistes d'il·luminació i escenografia amb la complicitat de l'Institut del Teatre (19.30h) Sala Scànner. Modera el debat Juan Carlos Olivares (El País, Time Out).

 

Tots els Debats Crítics són gratuïts i accessibles al públic. Per assistir a la gala del 27 de març, cal disposar d'invitació. El Club TR3SC n'oferirà properament.

 

Article escrit pel col·lectiu Recomana

T'agrada aquesta notícia? Comparteix-la amb els teus amics.